Dźwigi wczoraj i dziś
Duże polskie miasta u progu drugiego dziesięciolecia XXI wieku borykają z problemem przestarzałych wind. Zamontowane w latach 1970-1990 na osiedlach mieszkaniowych dźwigi potrzebują natychmiastowej wymiany lub modernizacji gdyż nie spełniają one wielu obecnie obowiązujących norm bezpieczeństwa a także są bardzo energochłonne. Naprawy obecnych dźwigów wymagają coraz to większych nakładów finansowych i pracy, z powodu konieczności wymiany głównych elementów dźwigu takich jak : wciągarki, tablice sterowe, które nie są już produkowane od lat.
Brak działań modernizacyjnych spowodować może coraz częstsze długie przestoje dźwigów a co za tym idzie duże niedogodności dla mieszkańców wielorodzinnych budynków.
W nowoczesnych dźwigach wprowadza się w rozwiązania techniczne ograniczające pobór energii elektrycznej oraz podnoszące efektywność energetyczną. Obecnie instalowane dźwigi zmniejszają zapotrzebowanie na pobór mocy nawet do 40%. W obliczu narastającego problemu wzrostu cen energii w Polsce, wymiana dźwigów na osiedlach mieszkaniowych staje się koniecznością.
Wady i zalety
W ostatnim okresie na rynku pojawiły się dźwigi bez maszynowni, charakteryzujące się tym, że zespół napędowy oraz tablica sterowa, umieszczone są w obrębie szybu i dzięki temu nie potrzebna jest maszynownia. Zalety takiego rozwiązania mogą okazać się jednak złudne, bowiem powierzchnia przeznaczona na kabinę zostanie zmniejszona o zespół napędowy, znajdujący się w szybie. Dźwigi bez maszynowni są znaczne bardziej niebezpieczne dla ekip serwisowych w porównaniu z tymi posiadającymi maszynownię. Umieszczony w szybie zespół napędowy powoduje większe zagrożenie dla osób serwisujących. Prowadzenie prac konserwacyjnych i naprawczych z ogólno dostępnej klatki schodowej.
Kabina z drzwiami
- Kabina typu INOX ze stali nierdzewnej o podstawowych wymiarach powierzchni użytkowej: Szerokość 950 mm; głębokość 1200 mm; wysokość 2070 mm.
- Na tylnej ścianie lustro wraz z poręczą.
- Sufit podwieszany z oświetleniem x Lux.
- Drzwi automatyczne czteropanelowe z blachy nierdzewnej centralne.
- Panel sterowniczy.
- Oświetlenie awaryjnie zamontowane w suficie.
Panele sterujące
- Podświetlane przyciski typu „ANTYWANDAL” wyposażone w nadruk Braille’a dla osób niewidomych.
- Przyciski przyspieszonego otwierania i blokady drzwi kabinowych.
- Przycisk ALARM umożliwiający połączenie ze służbami ratowniczymi.
Napędy drzwi kabinowych
- Drzwi kabinowe automatyczne zamykane za pomocą falownikowych sterowników z programatorem.
Zespoły napędowe z przekładnią (reduktorem)
- Najnowszej generacji urządzenia napędowe wind stosowane przy modernizacji dźwigów.
- Wysoko wydajne, energooszczędne.
- Niski poziom hałasu, płynność pracy.
- Współpracują z przekształtnikiem częstotliwości (falownik).
Zespoły napędowe bezreduktorowe
Najnowszej generacji urządzenia napędowe do wind stosowane przy modernizacjidźwigów
- wysoko wydajne,
- energooszczędne,
- niski poziom hałasu,
- płynność pracy,
- współpracują z przekształtnikiem częstotliwości (falownik).
Tablice sterowe
- nowoczesne sterowane przy pomocy mikroprocesorów,
- współpracują z przekształtnikiem częstotliwości (falownik),
- wielofunkcyjne sterowniki umożliwiają zastosowaniew wielu rodzajach dźwigów,
- współczesny sterownik pozwala wysoko kwalifikowanym pracownikom łatwąkonfigurację działania dźwiguzgodnie z wymaganiami klienta.